Koosje schrijft 2023
Vivo deelt de lakens uit
Vivo deelt de lakens uit
Nostalgie borrelde er op toen ik deze week samen met mijn broer en enkele vrienden lunchte bij ‘Van alles een bietje’ in Alphen. Verrast bekeek ik binnen de vele herinneringen en foto’s.
Vroeger was dit onze dorpswinkel. In 1956 opende Koos Gremmen zijn VIVO aan de Kerkstraat in Alphen aan de Maas. VIVO staat voor Vrijwillige Inkoop- en Verkooporganisatie, een kruideniersketen. Terugkijkend eigenlijk vrij modern voor die tijd. Om klanten te binden werden er allerlei acties gehouden. Onder het motto “VIVO deelt de lakens uit” kon men bijvoorbeeld punten sparen voor lakens. Dat kwam de klant goed uit. Alphen kende veel grote gezinnen met ruim gevulde wasmanden.
In elk dorp heb je wel iemand waar je met een glimlach aan terugdenkt. In Alphen is dat VIVO-medewerker Johan van Dijk. Hij droeg een keurige blauwe jasschort en uiteraard een stropdas. Vanachter het snijapparaat knikte en sprak hij je vriendelijk toe. Elk schijfje worst kreeg meer dan zijn persoonlijke aandacht. Hij nam met een ijzige kalmte de tijd bij het rug-aan-rug leggen van de vleeswaren. Johan was beschaafd, secuur, nuchter en zorgvuldig. Je kreeg op het gram af wat je bestelde. Zijn zorgvuldige en secure eigenschappen kwamen hem overigens ook te pas in de tijd dat hij als koster de pastoor assisteerde o.a. bij het uitreiken van de hosties. Johan had ook iets statigs, dat uitte zich vooral in de manier waarop hij zijn rol als goedheiligman vorm gaf. Dat hij daarnaast o.a. toneel speelde en ook nog een functie bij de harmonie had gaf blijk van een brede interesse.
De vertrouwde VIVO was bijzonder. Niet alleen Johan maar ook de caissières waren meer dan voorkomend en belangstellend. De eigenaar en het personeel gaven je een vertrouwd gevoel. Zo werd geïnformeerd naar de ziekte van mijn vader. In deze winkel voelde je dat je een graag geziene klant was. Je kon er ook in een boekje de boodschappen opschrijven die je nodig had en later betalen.
De tijd is veranderd, maar een goede omgang met de klant is natuurlijk wel belangrijk gebleven. Dat zie ik hier in de stad wel eens anders. Maar gelukkig is er de vrije keuze in winkels.
Terug naar ‘Van alles een bietje’. De lunch was heerlijk. Tja, en het welkome gevoel en de klantgerichtheid? Ook die waren dik in orde!
Wil je ook de sfeer proeven bij ‘Van alles ’n bietje’ ?
https://dewettering.nl/bij-van-alles-n-bietje/
Of meer lezen over vroeger?
http://www.alphenaandemaas.com/
foto website: De Wettering